Allas tid är lika värdefull

Från de tidiga åren, genom livet och ända till livets slut är allas tid lika värdefull. Läs det en gång till.

Alla barn ska få möjlighet att leka.

Alla unga ska få en bra skolgång.

Alla människor har rätt till en god livskvalitet med mening, hopp och drömmar.

Inget barn ska berövas rätten att kommunicera på sina villkor.

Ingen elev ska pressas in i en mall som inte är anpassad och till slut ha så ont i magen varje minut och sekund av sin skoldag att stegen dit blir omöjliga att ta.

Ingen människa ska begränsas av samhället och omgivningen på grund av sina funktionsnedsättningar med utanförskap som slutmål.

Att ha autism kan innebära att man uppfattar världen på ett sätt som många andra har svårt att förstå.

Att ha autism kan innebära att kommunikation och samspel behöver ske på ett sätt som många andra inte är vana vid.

Barn som inte leker som andra barn ska få stöd i samspelet för att kunna skapa meningsfulla vänskapsrelationer. Inte lämnas ensamma på förskolan för att det inte finns kunskap för att möta upp barnet på rätt sätt.

Unga som har behov av anpassningar och stöd i skolan ska mötas med förståelse och tidiga insatser. Inte pressas till gränsen för vad en människa klarar och sedan själv få skulden för skolans misslyckande.

Alla människor behöver känna mening i sitt liv. Alla människor behöver känna tillhörighet och tillåtas ha drömmar och hopp.

Varför är det då så att det finns så många unga vars möjligheter skoningslöst raderas så tidigt i livet? Som inte får samma chans som andra. Som samhället tappar hoppet om innan de ens gått ut förskolan.

Det är inte en fantasivärld vi pratar om.

Kunskap om autism finns.

Kunskap om pedagogik finns.

Var inte en av dem som slösar ett barns värdefulla tid. Höj rösten för att våra politiker och de som tar beslut om våra barns framtid ska förstå vad som krävs.

Vi ger aldrig upp!

/Johanna Ellström

VD/Ägare för MotivationsMentorerna

Föregående
Föregående

Att få lyckas i skolan

Nästa
Nästa

Ett företag med hjärta