Älskade elevassistent

Det finns minst 25 000 personer i Sverige som är anställda som elevassistent ute i skolorna. För tio år sedan var de bara hälften.

Uppdraget som elevassistent är otydligt och svårt. Det finns inga formella krav på utbildning för att jobba som elevassistent. Många elevassistenter är mycket engagerade och drivna, får ofta stort ansvar för en eller flera elevers undervisning och skoldag men bristfällig handledning och stöd i arbetet.

Det är oftast de elever med störst behov som får stöd av en elevassistent. Det ser mycket olika ut hur arbetet med eleverna ser ut och hur uppföljningen sker.

Skrämmande är också att yrkesgruppen som helhet har en högre grad av sjukskrivningar än andra yrken.

Det behövs mer forskning på hur elevassistenter kan bidra till elevers inlärning och utveckling på bästa sätt.

Ett sätt som vi gärna skulle se oftare ute i skolorna är att:

- Elevassistenterna tillhör en resursgrupp som får extra utbildning i anpassningar, specialpedagogiska lösningar och beteendeanalys

- Elevassistenterna används som resurspersoner med tydligt avgränsade och tidsbestämda uppdrag som är möjliga att utvärdera

- Handledning är obligatorisk, regelbunden och löpande där insatser planeras och utvärderas noggrant

Låter det dyrt…? FEL! Dyrt blir det när elever misslyckas, personalomsättningen är hög och när skolans huvudfokus är att släcka bränder.

Artikel i KA idag ”Tufft jobb att vara resurs i skolan - stödet brister”: https://ka.se/2022/11/15/resurs/

Kika gärna på våra digitala utbildningar, där finns till exempel klippet ”Att arbeta som resursperson i skolan”:

https://www.motivationsmentorerna.se/digitala-utbildningar

I klippet ovan tipsar vi också om den eminenta boken ”Värsta bästa jobbet” av Carolina Lindberg, Tarek Eddib, Malin Valsö.

/Johanna Ellström

VD/ägare MotivationsMentorerna

Föregående
Föregående

Tidiga insatser, tack!

Nästa
Nästa

Lyssna på riktigt